KURIKULUM

JAWATANKUASA KURIKULUM 2023/24
Pengerusi
Naib Pengerusi I
Naib Pengerusi II


Setiausaha

Ahli Jawatankuasa
Dr. Hj. Mohamad Pisal Bin A Bakar
Pn. Rohimah Binti Baharudin (PK Pentadbiran)
Pn. Norina Binti Baharudin (PK HEM)
En. Muhammad Zaki Bin Khalid (PK Kokurikulum)

Pn. Diwiyana binti Abd Halim

Pn. Hjh Saliza binti Ahmad - GK Bahasa
Pn. Intan Baiduri Binti Husin - GK Kemanusiaan
Pn. Noraini Inthira bt Abbas - GK Sains & Matematik
Pn. Hazila binti Hashim - GK Teknik & Vokasional

Pn. Diwiyana bt Abd Halim - KP Bahasa Melayu
Pn. Hjh. Aishah bt Ismail - KP Bahasa Inggeris
Pn. Hjh Rodziah bt Raof - KP Bahasa Arab
Pn. Nor Farilah bt Abdullah - KP Sejarah
En. Mohd Farazi bin Ab Razak - KP Geografi
Pn. Hjh. Siti Napisah binti Saad - KP Pendidikan Islam
Pn. Mariyam bt Yahya - KP Pendidikan Seni Visual
Pn. Zahrul Nisa bt Md Zabidi - KP PJK
En. Shahril Nizam bin Sufean - KP Sains Sukan
Pn. Suhaini bt Che Ismail - KP KKQ
En. Mohamad Taufik bin Ab Rahman - KP Tasawwur Islam
Pn. Sobariah binti Mohammad Rodze   - KP Matematik & Guru Jadual Waktu
Pn. Siti Aspalina binti Mohamd Sharif - KP Sains
En. Syahrul Izat bin Ismail - KP Matematik Tambahan
Pn. Noor Hana bt Mohd Khazali - KP Biologi
Pn. Nor Hafiza bt Mansor - KP Fizik
Pn. Maslina Ayu bt Shaharudin - KP Kimia
En. Muhammad Syahrir bin Ibrahim - KP RBT
Pn. Nor Sharina bt Abu Samah - KP Prinsip Akaun
En Muhammad Azrai bin Ahmad - KP Perniagaan
Pn. Hjh. Hasnah bt Derahman - KP Pertanian
Pn. Norain bt Salleh - KP SRT
Pn. Hjh Zaini bt Othman - KP Rekacipta
En. Abdul Rahim bin Che Amat - KP GKT
Pn. Norfazilah bt Hafid - KP ASK & Penyelaras ICT
Pn. Hasyimah binti Ismail - SU SPM
Cik Nasriah bt Saad - SU PBD
Pn. Norain bt Che Said - SU Peperiksaan Dalaman
Pn. Wong Yuen Sin - Guru Data
Pn. Normariana bt Wahab - Kaunselor Murid
Pn. Rosnita bt Ibrahim - Kaunselor Murid
Pn. Rohaya bt Musa - Penyelaras Buku Teks
Pn. Norita bt Saidin - Guru Pusat Sumber dan Media
Penyelaras Tingkatan 1,2,3,4 dan 5



Objektif Kurikulum
1.    Meningkatkan prestasi akademik setiap mata pelajaran dengan berpandukan keputusan Ujian Akhir Sesi Akademik 2022 sebagai TOV.
2.    Memastikan Jawatankuasa Kurikulum, Panitia Mata Pelajaran, Jawatankuasa Progam Peningkatan Akademik memainkan fungsi yang berkesan dalam melaksanakan program-program mengikut perancangan yang disasarkan.
3.   Menjadikan ”Headcount”, analisis berfokus dan ”post-mortem” sebagai alat penting untuk mencapai target sebenar dalam peperiksaan dalaman dan peperiksaan awam.
4.   Memastikan kepelbagaian penggunaan BBM dan keberkesanan PdPC sentiasa pada tahap maksimum dalam semua program akademik yang dirancang.
5.   Memaksimumkan keberhasilan murid melalui program peningkatan prestasi akademik yang menyeluruh, praktikal dan merangkumi pelajar lemah, sederhana dan cemerlang.
6.   Memberi tumpuan kepada penguasaan Bahasa Malaysia dan Bahasa Inggeris melalui dasar MBMMBI serta meningkatkan penguasaan Matematik dan Sains melaui bengkel, motivasi, kelas tambahan terancang pecutan akhir, penggilapan dan khemah ilmu yang berfokus dan bersistematik
7.   Memantapkan sistem dan instrumen pemantauan dan pencerapan yang berkala dan komprehensif.
8.   Meningkatkan tahap kompetensi guru melalui LDP, program-program ’in-house’ dan Sistem Bimbingan Taulan yang bersistematik.

MATLAMAT KURIKULUM
1.   Memberi ilmu pengetahuan dan pendidikan yang bermutu dan sempurna selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan.
2.   Mendidik dan menghasilkan pelajar yang berilmu, berakhlak, beriman, beramal dan berketrampilan bagi melahirkan insan selaras dengan hasrat kerajaan serta merealisasikan visi (Pendidikan Berkualiti Insan Terdidik Negara Sejahtera) & misi (Melestarikan Sistem Pendidikan Yang Berkualiti Untuk Membangunkan Potensi Individu Bagi Memenuhi Aspirasi Negara) SMKGP.
3.  Melahirkan pelajar-pelajar yang bertangungjawab dan sayang akan diri sendiri, sekolah, keluarga, masyarakat serta berbakti kepada agama, bangsa dan Negara.
4.   Memberi peluang dan ruang yang sama kepada pelajar untuk mengembangkan potensi masing-masing selaras dengan konsep pendemokrasian pendidikan dan kesamarataan akses kepada pendidikan.